Importanta mediului in viata copilului

Maria Montessori a scris de-a lungul timpului mult despre mediul pregătit care este o caracteristică principală a pedagogiei care-i poartă numele, aceasta fiind deosebirea principală de alte sisteme educaționale. Mediul pregătit este mediul optim, conceput special pentru a susține dezvoltarea umană, mediul în care nu-i predăm copilului. Îi susținem dezvoltarea și construcția de sine astfel permițându-i să aibă experiențe cu mediul.

"Mediul adultului nu este un mediu de viață pentru copil, ci este, mai degrabă, un cumul de obstacole față de care acesta dezvoltă reacții de apărare, se deformează pentru a se adapta, sau rămâne o victimă a sugestiilor." Maria Montessori, Secretul copilăriei - cap XVIII - Educația copilului

Scopul unui mediu pregătit este de a adapta copilul la viață și a-i îndeplini nevoile fizice și psihice. Pentru ca mediul să fie unul adecvat copilului, este necesar să îndeplinească anumite caracteristici:

Să fie sigur pentru copil – trebuie să ofere siguranță, pentru ca acesta să crească în siguranță, are nevoie de un mediu care să nu-l pună în pericol și care să-i permită să exploreze.

Spațiile să fie funcționale – mobila și materialele trebuie alese cu grijă, pe mărimea copilului și aranjate corespunzător în funcție de necesitățile lui. Va exista un flux natural al materialelor în strânsă legătură cu nevoile copilului, în caz contrar mediul va deveni un mediu restrictiv.

Explorarea casei să poată fi făcută cu ușurință - este necesar ca mediul să fie dinamic deoarece copilul va trece prin nenumărate schimbări în primii ani de viață, de aceea mediul trebuie să fie bogat pentru a-i oferi și satisface toate nevoile.

Să fie simplu, ordonat, curat, frumos, armonios cromatic - tot ce se află în mediu este necesar să aibă un scop, să fie un întreg, fiecare element să se potrivească cu mediul și să fie frumos pentru că mediul este cel care trebuie să inspire copilul la activitate. Ideal este ca acest mediu să fie armonios, toate elementele care-l formează să funcționeze și care să se potrivească împreună și de asemenea să fie adecvat din punct de vedere cultural, conform culturii din care facem parte. Să-i arătăm treptat cum se fac lucrurile în comunitatea noastră pentru a-l ajuta pe copil să se integreze și să se adapteze mediului existent.

Să stimuleze independența copilului - Mediul nou format trebuie să fie un mediu care să-i permită copilului mișcarea fizică și care să exprime afecțiunea adultului pentru copil pentru că toate elementele din mediu pot fi armonioase sau din contră, pot produce stări de neliniște sau anxietate. Vorbim despre un mediu care să-i permită să se descurce cu minim de aport exterior.

Copilul să se simtă ca parte integrantă din mediul său -  să se simtă persoană importantă în familia sa, să contribuie la activitățile familiei, ceea ce va duce la creșterea stimei de sine.      

Dr. Montessori spunea că educația începe încă de la naștere și că este ceva care se întâmplă natural în ființa umană, nu este ceva exterior sau ceea ce poate face educatorul.

Educația este un proces continuu pentru că învățăm de fiecare dată când interacționăm cu mediu, nu ne oprim niciodată din a ne dezvolta pe noi înșine. Educația este un ajutor pentru viață, mediul susținând acest proces, punctul de pornire constituind mediul de acasă.

„Educația este un proces natural desfășurat de individul uman și este dobândit nu prin ascultarea cuvintelor, ci prin experiențe din mediu.” Maria Montessori, Mintea absorbantă

Previous
Previous

Care este rolul și aportul adultului în viața și dezvoltarea copilului?

Next
Next

Tu ce fel de părinte/adult ești?