Metoda Montessori


Jeff Bezos – fondator al companiei Amazon,
Larry Page si Sergey Brin – co-fondatori Google.com,
Gabriel Garcia Marquez – castigator al premiului Nobel pentru literatura,
Jimmy Wales – co-fondator Wikipedia,
Familia Obama – familia presedintelui american Barack Oobama,
Thomas Edison – inventator si om de stiinta american.

Ce au in comun acesti oameni care schimba lumea in mod activ?

Probabil ca foarte multe lucruri, insa unul din cele mai importante este ca au fost educati intr-un anumit stil, acela care le-a descatusat potentialul si le-a eliminat teama de a gresi. Toti acesti oameni celebri au fost educati in stilul Montessori.

Sigur, nimeni nu poate sa afirme ca daca nu esti educat prin metoda Montessori nu ai nici o sansa de a realiza ceva marcant, ca nu poti sa incepi ceva pe cont propriu sau ca nu poti schimba lumea. Acest lucru ar fi complet fals, insa putem spune cu incredere ca educatia, formala sau non-formala,  are un cuvant puternic de spus in a ii impinge in fata pe cei care pot.

Adesea, marile genii sau influentatorii generatiilor viitoare se fac remarcati intr-un fel sau altul de cand sunt mici. O creativitate iesita din comun, capacitatea de a rezolva probleme, o capacitate crescuta de a relationa cu cei din jur si chiar de a-i influenta si conduce. Aceste calitati ies la suprafata deseori chiar daca mediul si circumstantele sunt nefavorabile, si uneori tocmai atunci, insa asa cum a descoperit Maria Montessori, fondatoarea metodei Montessori, ele pot fi stimulate si intensificate printr-o metoda de predare in care copilul este incurajat sa se descurce singur si sa ia decizii proprii.

Think outside the box. De cate ori nu auzi asta? Insa in sistemul educational traditional nimeni nu te invata cum sa o faci. Solutia sta chiar in Metoda Montessori, care exista de mai mult de o suta de ani si care genereaza talente. Printr-un sistem in care lipsesc testele, notele sau temele si in care abunda situatii si jocuri care stimuleaza relatiile interpersonale, creativitatea si care incurajeaza dorinta naturala de a studia ceea ce iti place.

Ce inseamna Montessori? O poveste reala ofera exemplul perfect. In una din clasele Montessori educatorul i-a aratat unei fetite cum se calculeaza radicalul unui numar. Fetita, fascinata de acest proces a inceput sa adauge noi numere si sa calculeze radicali tot mai complicati deoarece acest lucru o interesa si ii facea placere. Educatoare observand ca fetita a ajuns la sfarsitul colii a adus repede inca o coala pe care a lipit-o cu scotch de prima, apoi alta coala si alta coala. Dupa cateva ore fetita umpluse, de una singura si fara sa fie impinsa sa faca asta, zeci de coli de calcule matematice care sunt complicate chiar si pentru multi dintre adulti. Iti poti imagina un astfel de copil avand probleme la matematica mai tarziu in viata?

Metoda Montessori creste si incurajeaza idei. Ideile noi care ajung sa schimbe sau sa influenteze modul in care traim nu sunt, de multe ori, idei total noi ci mici adaptari ale unei idei vechi. Acestea sunt mai mereu respinse de societate si de sistemul educational ca fiind: imposibile, puerile, prea complicate sau aberante pentru ca numai in cativa ani sa devina parte integranta a vietii de zi cu zi.

Dar nu este vorba numai de idei, ci si de spiritul unui adult capabil sa realizeze lucruri marcante. Prin grupe mixte care se angreneaza in activitati interactive, metoda Montessori incurajeaza spiritul de conducator. Prin promovarea activitatilor noi dezvoltam spiritul de aventurier, iar prin incurajarea copilului de a isi asuma mici responsabilitati il pregatim pentru curajul  de a realiza lucruri marete.

Cum poate schimba copilul tau lumea sau cel putin, cum il putem invata sa isi controleze propria lume? Afla la o intalnire gratuita unde vei putea explora si alte optiuni pentru copilul tau.

De ce functioneaza grupele mixte de varste in educatia Montessori

Te-ai intrebat vreodata de ce exista in continuare cursuri, seminarii si ateliere cand toata informatia de care avem nevoie este deja disponibila pe internet? Raspunsul este simplu. Invatam mai rapid si ne insusim informatia mai bine cand ne este predata si exemplificata de o alta persoana, cineva care vine din afara zonei noastre de confort si ne prezinta informatii noi, diferite si interesante. In aceeasi masura, aprofundam si fixam informatiile atunci cand incercam sa le explicam altora.

Sistemul Montessori foloseste exact acest tip de concept pentru a le permite copiilor sa invete mai rapid si sa dezvoltate abilitati pe care nu se pune accent in sistemul de educatie traditional precum independenta, toleranta, abilitatile sociale, interactiunea, rabdarea, intelegerea sau ambitia.

Clasele Montessori sunt impartite pe grupe de varsta foarte variate si tolerante, o impartire care intriga, pe buna dreptate, pe multi dintre parinti.  Iti poti inscrie copilul intr-una din grupele de 0-18 luni, 18 luni – 3 ani si  3-6 ani astfel incat el va face parte din aceeasi grupa pentru doi sau chiar trei ani.

Si de ce asa? Prin observatii atente de-a lungul anilor, Maria Montessori si mai tarziu mii de educatori, au observat ca aceste grupe mixte prezinta unele beneficii foarte importante:

  1. Interactiune – Pentru ca fiecare copil trebuie sa interactioneze cu alti copii ale caror abilitati si varste sunt variate, acesta va invata sa ajute si sa se lase ajutat. Se creeaza un sentiment de reciprocitate folositor si copilul invata sa lucreze in grup.
  2. Copiii invata unii de la altii – Copiii mai mari invata rabdarea si toleranta si servesc drept lideri si modele. De asemenea, cand un copil preda un lucru, acest proces il ajuta sa si-l insuseasca si sa-l inteleaga mai bine.  Cei mici invata cum sa se poarte, cum sa duca la bun sfarsit noi activitati, cum sa aplaneze un conflict si noi moduri in care sa faca lucrurile.
  3. Copilul lucreaza in ritmul sau – Chiar daca intr-o grupa avem copii de varste, interese si abilitati diferite, NU exista un ritm care trebuie urmat de tot grupul astfel ca fiecare copil are libertatea sa petreaca atata timp cat doreste sau considera necesar pentru a intelege un concept.
  4. Se creeaza sentimentul unei comunitati – Colaborand in anumite activitati si luand contact cu ceilalti, copiii simt ca fac parte dintr-o comunitate.
  5. Se dezvolta ambitia – Vazand cum alti copii reusesc sa faca lucruri pe care ei inca nu le pot face, copiii isi stabilesc singuri provocari si asteapta cu interes urmatoarele activitati propuse de educator. In acelasi timp ei sunt in mod natural motivati de realizarile celorlalti.
  6. In locul competitiei apare, in mod natural, cooperarea – Daca ai fi o musca pe peretele unei clase Montessori, ai observa cum copiii se ajuta intre ei pentru a face ordine in locul in care s-au jucat si cum incearca sa se inteleaga in mod pasnic in loc sa se ciondaneasca. Acest tip de comportament incepe sa faca parte din personalitatea lor si le va fi de folos mai tarziu.

Desi poate parea ciudat la inceput, fiind cu totii educati in clase in care varsta este aproximativ aceeasi, sistemul ales de Maria Montessori da rezultate. Si este natural sa fie astfel. Evoluam doar atunci cand iesim din zona de confort si luam contact cu persoane diferite. Astfel,  nu e de mirare ca un copil educat in clase cu elevi de varste mixte se va intelege mai bine cu fratii sau surorile si va dezvolta empatia ori inteligenta emotionala, calitati atat de folositoare mai tarziu in viata.

Modul in care acest concept functioneaza depinde si de educatorii care se ocupa de copii. Acestia au sarcina dificila de a mentine un echilibru in clasa, de a le da sarcini tot mai interesante copiilor mai mari si de a ii indruma pe cei mici.

 

Deoarece educatorul din fiecare clasa Montessori este important pentru copilul tau si pentru tine, te invitam sa ne cunosti.

Suna la 0721 833 901 sau contacteaza-ne la email angela@montessoriedu.ro pentru a gasi raspuns la intrebarile tale si pentru a afla mai multe despre aceasta metoda. Povesteste-ne despre copilul tau si vom descoperi impreuna daca metoda Montessori i se potriveste.